SOINTI OY:N YLEISET SOPIMUSEHDOT

Noudatamme näitä yleisiä sopimusehtoja toimeksiantoa hoitaessamme. Ehdot koskevat kaikkia Sointi Oy:n ja asiakkaan välillä sovittavia tai projektihintaisina töinä suoritettavia toimeksiantoja. Nämä ehdot syrjäyttävät asiakkaan yleiset hankinta- tai muut sopimusehdot, jollei muuta ole erikseen kirjallisesti sovittu. Näitä sopimusehtoja ei sovelleta siltä osin, kuin ne olisivat ristiriidassa asiakkaan ja meidän välillämme tehdyn toimeksiantosopimuksen kanssa. Mikäli sopimusta tai sen ehtoja muutetaan tai niihin tehdään lisäyksiä, on niistä sovittava kirjallisesti. Sointi Oy ja asiakas ovat yhdessä jäljempänä sopijapuolet.

TARJOUS

Tarjouksemme on voimassa 30 päivää tarjouksen päiväyksestä, jos tarjouksessa ei muuta mainita tai sopijapuolten välillä toisin sovita.

 

SOPIMUKSEN VOIMAANTULO

Sopimus tulee voimaan, kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet toimeksiantosopimuksen tai sopijapuolet ovat kirjallisesti sähköpostilla vahvistaneet tilauksen. Neuvontatyötä voidaan tehdä ilman erillistä kirjallista vahvistusta työn sisällöstä ja toteuttamistavasta, jos kyseessä on vastaaminen satunnaiseen kyselyyn, mutta myös tällöin siihen sovelletaan asiakkaan ja Sointi Oy:n laatiman toimeksiantosopimuksen ehtoja sekä näitä yleisiä sopimusehtoja.

SOINTI OY:N VELVOLLISUUDET

Sointi Oy vastaa siitä, että sen vastuulla olevat työt toteutetaan ammattimaisesti ja huolellisesti.

Sointi Oy sitoutuu noudattamaan asiakkaan ohjeita ja määräyksiä toimeksiannon toteutuksessa ja muutoin toimimaan asiakkaan edun mukaisesti toimeksiantoa suorittaessaan.

ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET

Asiakas vastaa siitä, että se antaa Sointi Oy:lle riittävät, olennaiset ja oikeat tiedot toimeksiannon suorittamista varten. Asiakas vastaa Sointi Oy:lle antamistaan tiedoista ja ohjeista ja niiden riittävyydestä työn suorittamiseen.

 

TOIMEKSIANNON SUORITTAMINEN

Toimeksianto on suoritettava sovitusti kohtuullisessa aikataulussa , ammattimaisesti ja huolellisesti.

Sointi Oy voi käyttää toimeksiannon suorittamisessa alihankkijoita. Tällöin Sointi Oy vastaa alihankkijoiden työn laadusta kuin omastaan.

Toimeksiannoissa, joissa tehtävään työhön liittyy vedoksien hyväksyminen asiakkaan toimesta, hintaan sisältyy kaksi vedoskierrosta. Jos vedoskierroksia tarvitaan useampi tai asiakas muuttaa toimeksiantoa kesken työn, laskutetaan ylimääräisistä töistä 100e/h + ALV.

HINNAT

Sopijapuolet sopivat kirjallisesti toimituksen kohteen hinnasta, hinnoittelusta ja hintojen muutoksista. Siltä osin kuin sopijapuolet eivät ole toimituksen kohteen hinnasta, hinnoittelusta ja hintojen muutoksista kirjallisesti toisin sopineet, laskutetaan asiakasta toteutuneiden tuntien mukaan 100 euroa/h + ALV.

Sointi Oy:lla on oikeus muuttaa tuotteen tai palvelun toistuvaismaksua ilmoittamalla muutoksesta ja muutoksen perusteista asiakkaalle kirjallisesti vähintään 90 vuorokautta ennen muutoksen voimaantulopäivää. Asiakkaalla on tällöin oikeus irtisanoa sopimus kyseisen tuotteen tai palvelun osalta päättymään hinnanmuutoksen voimaantulopäivänä ilmoittamalla tästä kirjallisesti vähintään 30 vuorokautta ennen muutoksen voimaantulopäivää. Asiakkaalla on tällöin oikeus irtisanoa kyseinen sopimus samanaikaisesti myös sellaisten muiden tuotteiden ja palvelujen osalta, joita asiakas ei voi edellä mainitun irtisanomisen johdosta olennaisilta osin enää käyttää hyödykseen. Hinnanmuutoksella ei ole vaikutusta ennen sen voimaantuloa alkaneiden laskutusjaksojen maksuihin.

Laajoissa projekteissa voidaan sopia ennakkolaskutuksesta. Tämän lisäksi laskutetaan viranomaismaksut ja muut suoraan kyseiselle toimeksiannolle kohdistuvat kulut. Mikäli toimeksiannon toteuttaminen edellyttää matkustamista, laskutamme myös matkakulut.

 

LASKUTUS

Sopijapuolet sopivat kirjallisesti Toimeksiannon suorittamisesta maksettavan korvauksen.

Laskutus tapahtuu asiakkaan hyväksymän toimeksiannon valmistuttua. Projektihintaisissa töissä voidaan laskuttaa sopimuksen mukaisesti ennalta määrätyt osuudet projektin alkaessa ja sen valmistuttua. Laskujen erittely on työ- ja toimeksiantokohtainen.

Mikäli Sointi Oy laskuttaa asiakkaalle hankittavat painotyöt, valokuvat, käännöstyöt, ohjelmistot ja/tai ohjelmistojen ylläpitokulut tai -palvelut, niin laskuun lisätään 15 %:n kauttalaskutuslisä. Edellä mainittujen palveluiden kauttalaskutuksesta tulee sopia aina tapauskohtaisesti erikseen.

Sointi Oy:llä on oikeus laskuttaa tuotteet toimituksen tapahduttua ja palvelut niiden tekemisen jälkeen. Sointi Oy:llä on kuitenkin oikeus laskuttaa toistuvaismaksut tai muut jaksoissa laskutettavat maksut kirjallisesti sovituin laskutusjaksoin etukäteen tai, ellei laskutusjaksoista ole kirjallisesti sovittu, kuukausittain etukäteen. Jos sopijapuolet ovat sopineet toimituksen tai sen osan hyväksymismenettelystä, Sointi Oy kuitenkin laskuttaa aikaveloitteiset maksut kuukausittain jälkikäteen ja muut toimitukseen perustuvat maksut kyseisen toimituksen tai sen osan hyväksymisen jälkeen.

Maksuehto on neljätoista (14) vuorokautta laskun päivämäärästä, ellei toisin ole sovittu. Viivästyskorko määräytyy korkolain (633/1982) mukaan.

OIKEUDET AINEISTOIHIN

Asiakas saa omistusoikeuden kaikkeen toimeksiantoa varten valmistuvaan mainosaineistoon ja tallenteisiin maksettuaan niistä täyden suorituksen. Asiakkaan oikeudet koskevat valmiin työn lopullista aineistoa, mutta eivät koske työtiedostoja, keskeneräisiä töitä tai erilaisia kehitysvaiheen osia. Asiakas saa täyden tekijänoikeuden kaikkeen Sointi Oy:n asiakkaalle valmistamaan hyväksyttyyn ja maksettuun lopulliseen aineistoon. Asiakas sitoutuu kunnioittamaan tekijän moraalisia oikeuksia. Sointi Oy hankkii asiakkaalle kaikki kolmansille kuuluvat, toimeksiantoon liittyvät tekijänoikeudet, luvat ja suostumukset sovittaessa. Sointi Oy ilmoittaa asiakkaalle mahdollisista kolmansien asettamista käyttöoikeuden rajoituksista.

 

SALASSAPITO JA REFERENSSIEN KÄYTTÖ

Sopijapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina Sopimuksen tai Toimeksiannon suorittamisen yhteydessä saamansa tiedot toistensa yrityssalaisuuksista. Luottamuksellisia ovat sellaisiksi merkityt tiedot sekä tiedot, jotka sopijapuolen olisi tullut asiayhteydestä ymmärtää luottamuksellisiksi. Salassapitovelvollisuus ei kuitenkaan koske aineistoa tai tietoa, joka on yleisesti saatavilla taikka muuten julkista tai jonka vastaanottava sopijapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta ilman salassapitovelvollisuutta.

Sopijapuolilla on oikeus hyödyntää Sopimuksen tai Toimeksiannon suorittamisen yhteydessä hankkimaansa tai saamaansa ammattitaitoa ja kokemusta. Sopijapuolilla on oikeus käyttää sopimussuhteessa kertyvää tietotaitoa liiketoiminnassaan vapaasti, esimerkiksi palvelujen kehitystyössä.

Sointi Oy saa signeerata asiakkaan mainontaa ja käyttää asiakkaan julkiseen jakeluun tarkoitettua materiaalia omiin tarkoituksiinsa Sointi Oy:n kaupallisissa referenssitarkoituksissa. Sointi Oy:llä on lisäksi oikeus mainita asiakkaan nimi ja kertoa yleisluontoisesti toimituksen laadusta palvelujaan markkinoidessa, ellei Asiakas ole sitä nimenomaisesti kieltänyt.

 

MATERIAALIEN SÄILYTTÄMINEN JA TIETOSUOJA

Sointi Oy hoitaa huolellisesti hallussaan olevaa asiakkaan omaisuutta sekä huolehtii alkuperäiskappaleiden ja jäljentämisaineiston säilyttämisestä sopimuskauden ajan.

Sointi Oy:llä on oikeus käsitellä henkilötietoja vain sopimuksen ja asiakkaan antamien kirjallisten suostumusten mukaisesti. Sointi Oy noudattaa henkilötietoja käsitellessään lainsäädännön edellyttämää hyvää henkilötietojen käsittelytapaa ja tietojen suojaamista koskevia säännöksiä. Toimittaja toteuttaa tekniset ja organisatoriset toimet, joista on sovittu. Asiakas on henkilötietolain ja tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) tarkoittama rekisterinpitäjä. Asiakkaan henkilötietoja käsitellessä Sointi Oy on henkilötietolain ja tietosuoja-asetuksen tarkoittama henkilötietojen käsittelijä.

Asiakas antaa Sointi Oy:lle yleisen luvan käyttää toisen henkilötietojen käsittelijän palveluksia. Sointi Oy:n on tiedotettava asiakasta kaikista suunnitelluista muutoksista, jotka koskevat muiden henkilötietojen käsittelijöiden lisäämistä tai vaihtamista, ja annettava siten asiakkaalle mahdollisuus vastustaa tällaisia muutoksia. Mikäli asiakas ei vastusta kirjallisesti henkilötietojen käsittelijöiden lisäämistä tai vaihtamista 14 vuorokauden kuluessa Sointi Oy:n lähettämästä kirjallisesta ilmoituksesta, katsotaan Asiakkaan suostuvan sanottuun muutokseen.

VASTUUT

Sopijapuolet noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hyvää kauppatapaa.

Asiakas vastaa Sointi Oy:lle antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Sointi Oy vastaa siitä, että sen suunnittelema myynti, markkinointi ja esiintyminen on lainsäädännön ja hyvien tapojen mukaista.

ALIHANKINTA

Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Sointi Oy:lla on oikeus teettää sopimukseen kuuluvia tehtäviään alihankkijalla.

Sopijapuoli vastaa siitä, että sen alihankkija noudattaa omalta osaltaan sopijapuolelle asetettuja velvoitteita. Sopijapuoli vastaa alihankkijansa toiminnasta kuin omastaan.

Sopijapuoli sitoutuu osaltaan myötävaikuttamaan siihen, että sen alihankkijat toimivat tarvittaessa keskenään yhteistyössä toisen sopijapuolen alihankkijoiden kanssa toimituksen kohteeseen liittyvissä tehtävissä.

YLIVOIMAINEN ESTE

Sopijapuoli ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka johtuu sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota sopijapuolen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia sopijapuoli ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa.

Sopijapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este katsotaan myös sopijapuolen ylivoimaiseksi esteeksi, jos alihankinnan kohteena olevaa suoritusta ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai olennaista viivästystä tehdä tai hankkia muualta.

Sopijapuolen on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä sekä esteen lakkaamisesta kirjallisesti toiselle sopijapuolelle.

 

VAHINGONKORVAUS JA VASTUUNRAJOITUKSET

Sopijapuoli vastaa toiselle sopijapuolelle Sopimusta tai Ehtoja rikkomalla aiheuttamastaan välittömästä vahingosta. Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa toiselle sopijapuolelle aiheuttamastaan välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. Välillisiksi vahingoiksi luetaan myös tietojen tai tiedostojen tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta ja tästä aiheutuneista vahingoista ja kuluista kuten tiedostojen uudelleen luomisesta aiheutuneet kustannukset.

Sointi Oy vastaa välillisistä vahingoista kuitenkin silloin, jos vahinko on aiheutettu törkeän huolimattomasti tai tahallaan.

Kaikkien vahinkojen osalta sopijapuolten vastuu Toimeksiantoon perustuvasta vahingosta on enintään Sointi Oy:lle kyseisen Toimeksiannon perusteella suoritettujen palkkioiden yhteismäärä.

Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa viivästyksistä ja vahingoista, jotka johtuvat sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota tämän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia tämä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää.

SOVELLETTAVA LAKI JA ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

Sopimusta koskevat mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti Sopijapuolten keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluin ei päästä sopijapuolia tyydyttävään ratkaisuun kolmenkymmenen (30) vuorokauden kuluessa, käsitellään erimielisyydet Sointi Oy:n kotipaikkakunnan käräjäoikeudessa. Tähän sopimukseen ja siitä johtuvien riitojen ratkaisemiseen sovelletaan Suomen lakia.

 

MUUT EHDOT

Sointi Oy:lla on oikeus siirtää Sopimukseen perustuvat saatavansa kolmannelle osapuolelle ilmoittamalla siirrosta kirjallisesti asiakkaalle.

Sointi Oy voi siirtää Sopimuksen kolmannelle osapuolelle osana mahdollista yritysjärjestelyä ilmoittamalla tästä asiakkaalle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa siirron toteuttamisesta.

Kaikki Sopimuksen ja Ehtojen muutokset tai lisäykset on sovittava kirjallisesti, jotta ne olisivat päteviä.

Nämä Toimitusehdot tulevat voimaan kun ne on julkaistu toimitetun Palvelun yhteydessä ja ovat voimassa toistaiseksi. Toimitusehdot korvaavat kaikki Sointi Oy:n aiemmat yleiset palveluiden sopimus- ja toimitusehdot sekä mahdolliset muut osapuolten väliset sopimukset. Sointi Oy voi muuttaa näitä Toimitusehtoja myöhemmin yksipuolisesti ilmoittamatta tästä asiakkaalle etukäteen.